Twee bijzondere exposities in Maastricht

In december staan er twee bijzondere exposities op het programma in Maastricht: bij PontArte Art Gallery en Artichoque Art Gallery. Meer galeries en exposities ontdek je tijdens een rustige, historische stadswandeling die je plant op www.maastrichtkunst.nl. Hier vind je de Maastricht Art Map. Deze plattegrond ligt ook als flyer in elk hotel. De kunstgaleries liggen in de mooiste straatjes van de stad.

PontArte Art Gallery
The Cycle of Life van Htein Lin is de eerste tentoonstelling van de Myanmarese kunstenaar Htein Lin bij PontArte in Maastricht en vindt plaats van 3 december 2021 tot medio januari 2022.

De tentoonstelling maakt deel uit van een breder programma in samenwerking met de tentoonstelling ‘Survivors’ van het Foto Museum Maastricht en is gemaakt in samenwerking met Tasneem Gallery (Barcelona/Berlijn).

Htein Lin staat bekend om zijn activistische kunst die verwijst naar zijn gevangenschap onder het vorige militaire regime in Myanmar en reflecteert op vrijheid en rechten. Ook, in deze tijd, sinds de staatsgreep van 1 februari 2021 die het leger weer aan de macht bracht in Myanmar, is hij weer actief, maar meer als kunstenaar die internationaal commentaar geeft op de ontwikkelingen. Meer over zijn ongewone artistieke traject is te lezen in de (digitale) publicatie die bij de tentoonstelling gepubliceerd wordt.

Htein Lin is een survivor zelf met een sterke boodschap. Tijdens een lunch met de Financial Times in maart 2021 kreeg Htein Lin de vraag wat hij had geleerd van zijn ervaring als mensenrechtenactivist: ‘Besef van hoe macht mensen slecht maakt: dit was een heel belangrijke ervaring in mijn leven’.

Het was een verlangen om deze ervaring te delen met de nieuwe generatie Z-rebellen die nu vechten tegen het Myanmarese leger in de jungle en de straten van Yangon, wat Htein Lin er dit jaar toe bracht een nieuwe serie te maken met de naam ‘Instruments of Torture’, die voor het eerst wordt getoond bij PontArte. ‘Ik wilde hen waarschuwen voor de risico’s van verdeeldheid door leiderschapsambitie en wantrouwen’, zegt hij. ‘Ik wilde niet dat hetzelfde nog een keer zou gebeuren’. De martel instrumenten zijn krachtige werken van repressie en verzet. Ze verbeelden echte en denkbeeldige machines: een opwindbare telefoon die kan elektrocuteren, een denkbeeldige motorfiets om te rijden voor het plezier van zijn folteraars.

De tentoonstelling is te zien vanaf vrijdag 3 december 11:00 uur tot een nog te bevestigen datum in januari 2022. Er is geen vernissage, maar PontArte hoopt in januari een finissage te kunnen organiseren. De openingstijden tijdens de tentoonstelling zijn do t/m zaterdag 11.00 – 17.00 uur en op afspraak. Adres PontArte: Kapoenstraat 29 in Maastricht.

Artichoque Art Gallery
Artichoque Art Gallery organiseert de najaarsexpositie ‘Lichtwesen’ met lichtobjecten van Duitse kunstenaar Jürgen Reichert. De vernissage vindt plaats op zaterdag 27 november van 12.00 tot 19.00 op de Brusselsestraat 51 te Maastricht.

Jürgen Reichert werd geboren in 1969 in Eschweiler en woont en werkt tegenwoordig in Aken. Na het afronden van een opleiding elektrotechniek aan de FH Aachen behaalde de kunstenaar zijn diploma productontwerp aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht (ABKM).

Zijn Lichtwesen zijn gemaakt van siliconen, textiel en pigment. Ieder wezen is uniek omdat er geen gebruik wordt gemaakt van mallen. De structuren zijn afgekeken van de natuur. De ontwerpen berusten echter geheel op zijn eigen fantasie. Als een soort wetenschapper geef Jürgen ze ook Latijnse namen waarbij ze alle behoren tot de familie der Lichtwesen. De objecten zijn laagje voor laagje, bolletje voor bolletje opgebouwd, in een door de kunstenaar zelf ontwikkelde techniek.

De Lichtwesen bewijzen dat ook licht een materiaal is, tastbaar gemaakt door de kunstenaar. De objecten lijken net levende organismen die ieder moment in beweging kunnen komen zoals bloemen die wuiven in de wind of anemonen die bewegen in de zeestroming. ‘Met zo’n Lichtwezen in huis heb je er een huisgenoot bij. Pas als je ze een schemerig plekje geeft, zullen ze hun volle schoonheid prijsgeven.’